یک فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در یزد :ورزش و تحرک بدنی مهمترین عامل در پیشگیری از بروز دیابت است .

سمینار یک روزه "ورزش و بیماری دیابت" نهم مرداد ماه سالجاری با معرفی بیماری دیابت، عوارض ناشی از آن و راهکارهای کنترل این بیماری در محل سالن اجتماعات آب منطقه ای استان یزد برگزارشد.


دکتر خلیل زاده فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در مراسم افتتاحیه این سمینار اظهارکرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 از بیماری دیابت به عنوان یک اپیدمیولوژی نهفته یادکرده است.وی ادامه داد: این بیماری در سال 2025 افزایش چشم گیری خواهد داشت به طوری که در کشورهای امریکا، هند و چین بیشترین شیوع را خواهد داشت.وی با بیان این مطلب که بیماری دیابت با تغییر روش زندگی در کل دنیا رو به افزایش است خاطرنشان ساخت: این بیماری هرروز در جهان در حال افزایش است.


دکتر خلیل زاده گفت: دیابت در کشور ما و حتی جهان بیشتر سنین 25 تا 65 سال را درگیر می کند.


وی با اشاره به ارتباط مستقیم اضافه و زن وچاقی با بیماری دیابت گفت: متاسفانه در حال حاضر بیماری دیابت در افراد جوان و سنین پایین تر رو به افرایش است.


وی بابیان اینکه 90 درصد دیابتی ها نوع دو هستند افزود: افراد در سنین 30 تا 45 سال در حال مبتلا شدن به دیابت نوع 2 هستند.


معاون مرکز تحقیقات دیابت استان یزد تصریح کرد: بیماری دیابت تمام وجوه زندگی فرد مبتلا را اعم از مسائل اجتماعی، مسائل سایکوژیکال ( خستگی مداوم بیمار)وفیزیکال درگیر می کند.


معاون مرکز تحقیقات دیابت استان یزد گفت: مبتلایان به دیابت دارای اختلال خواب می شوند و از طرفی ارتباط با فامیل و دوستان در افراد کاهش پیدا نموده و در نهایت منجر به ایجاد یک بیماری مزمن و ناتوان کننده در زندگی فرد می گردد.وی پرنوشی، پرادرای، کاهش وزن، تاری دید، خارش و بی حالی و خستگی را از علائم افت قند خون عنوان کرد.


وی گفت: بهترین آزمایش برای تعیین قند خون آزمایش قند خون ناشتا است. دکتر خلیل زاده در ادامه گفت: در اکثر کشورهای دنیا بیشترین هزینه ها و بودجه های بهداشتی صرف بیماری دیابت می شود.به عبارتی؛ در امریکا 11 درصد هزینه ها ی بهداشتی صرف بیماری دیابت می شود.وی با اشاره به این که متاسفانه بیماری دیابت روزانه در جهان رو به افزایش است افزود: بیماری دیابت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرارداده به نحوی که 10 سال از طول عمر در مبتلایان به دیابت کاهش می یابد.دکتر خلیل زاده افراد به انجام فعالیت های ورزشی به مدت 5 روز به مدت 1 ساعت در هفته تشویق کرد.وی مچنین به تغییر در شویه زندگی، اجتناب از روغن نباتی جامد و مواد غذایی سرخ شده جهت پیسشگیری از بروز دیابت تاکید کرد.


وی افزود: بهترین روغن ها روغن های کلزا و کانولا است.وی همچنین از استرس به عنوان عامل مهم در افزایش قند خون اشاره و توصیه کرد: افراد دیابتی حتی المقدور سعی کنند بروز استرس را در زندگیشان به حداقل برساند.


وی همچنین توصیه کرد: در صورت افت قندخون در افراد مصرف مواد شیرین مثل آب قند و خرما کفایت می کند ولی در افراد بیهوش می توان از گذاشتن یک قاشق عسل زیر زبان این افراد قند خون کاهش یافته را افزایش داد.


وی گفت: شایعترین علت نابینایی و قطع اندام تحتانی به دلیل بروز این بیماری اتفاق می افتد.معاون مرکز تحقیقات دیابت استان یزد در ادامه در خصوص درمان این بیماری اظهارکرد: درمان بایست با نظر متخصص، رژیم غذایی و فعالیت بدنی و همچین مصرف مرتب دارو تحت نظر پزشک متخصص انجام گردد.


این فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در پایان عرایضش متذکرشد: باید با نگاهی نو به پیشگیری، درمان و عوارض این بیماری در جامعه داشته باشیم. گفتنی است صادقیان کارشناس ارشد تربیت بدنی نیز در این سمینار ضمن اشاره به فعالیت بدنی در بیماران دیابتی توصیه کرد: تمرینات هوازی (مثل ورزش ایروبیک) بهترین نوع فعالیت های ورزشی در این بیماران است.وی ادامه داد: اگر شخصی در طول روز 7 دقیقه فعالیت سنگین ورزشی (افزایش ضربان قلب ) داشته باشد به هیچ عنوان به بیماری دیابت مبتلا نمی گردد.


صادقیان ضمن تاکید به دیابتی ها به انجام فعالیت های ورزشی گفت: ورزش ایروبیک حساسیت بدن را به انسولین افزایش داده و از طرفی نیاز بدن به انسولین را کاهش می دهد. شایان ذکر این سمینار با همکاری و حضور کارمندان سازمان آب منطقه ای استان یزد و مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار شد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا